top of page
Rivier.jpeg
Good Purpose - optie 3 (herzien) (3).png

Opdrachten

Gerealiseerde opdrachten en aanbevelingen

Periode

​

November 2023 - mei 2024

​

Opdracht

​

Vervangen van de manager Onderzoek en Advies tijdens haar sabbatical. Integraal leidinggeven aan de afdeling en MT-lid. Coachen en begeleiden van medewerkers in een situatie van crisis en onzekerheid.

Het College voor de Rechten van de Mens is het mensenrechteninstituut van Nederland. De afdeling Onderzoek & Advies heeft als taken het verrichten van onderzoek, opstellen van adviezen aan regering en parlement, rapporteren aan internationale mensenrechteninstituten en toezien op de uitvoering van het VN-verdrag Handicap in Nederland.

​

Resultaat

​

In de aanpak stond het bieden van continuïteit en rust voorop. Er is een ontwikkelplan opgesteld voor twee nieuwe strategische meerjarenprogramma’s voor bestaanszekerheid & mensenrechten en discriminatie & mensenrechten, en is een start gemaakt met de ontwikkeling daarvan. Diverse processen en procedures zijn verbeterd en vereenvoudigd. Vacatures zijn vervuld en de capaciteitsplanning voor het team in 2024 is gemaakt. In samenspraak met directeur en managementteam is een document opgesteld met opties om de governance te verbeteren en een conceptbestuursreglement ter bespreking met interne en externe stakeholders. Tevens is een korte organisatieanalyse van de afdeling gemaakt.

​

Aanbeveling opdrachtgever

​

Wilco de Jonge, directeur College voor de Rechten van de Mens:

‘Nadat ik al een paar keer eerder had mogen ervaren hoe goed Radboud kan managen heeft hij ook deze keer weer op kundige en plezierige wijze een interim management opdracht vervuld. Het gedurende zes maanden vervangen van het hoofd van onze grootste afdeling op een ingewikkeld moment in onze organisatie ging hem heel goed af. Met de nodige tact en rust maar ook durf om op de juiste momenten voor zijn mening uit te komen heeft Radboud ervoor gezorgd dat zijn afdeling goed bleef functioneren en bovendien een aantal werkprocessen konden worden verbeterd. Ook speelde hij een heel constructieve en plezierige rol in MT-vergaderingen waardoor discussies nét even een slag dieper gingen en tot een betere uitkomst leidden. En last but not least: Radboud komt snel op vlieghoogte en kan een opdracht aan het eind ook weer makkelijk loslaten: met andere woorden: een ideale interim manager!’

​

Periode

​

Juli - augustus 2023

​

Opdracht

​

Het uitvoeren van een evaluatie en toekomstverkenning van het project Pro Bono Connect (PBC). Pro Bono Connect (PBC) is een project van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) dat bemiddelt tussen advocatenkantoren en de Nederlandse non-profitsector voor het leveren van pro bono juridische ondersteuning. In 2022 zijn er vragen gerezen over fundamentele zaken als de inhoudelijke koers en de organisatorische plaats van het project.

​

Het doel van de evaluatie en toekomstverkenning was:

  • Hoe kan het PBC project het beste zijn potentieel bereiken, namelijk het bedienen van NGO’s voor wat betreft juridische bijstand?

  • Het versterken van het vertrouwen van alle betrokkenen door het organiseren van een gezamenlijke terugblik en een gedeelde visie op de toekomst.

  • Terugblik op de processen van het afgelopen jaar om te zien of op niveau van governance, communicatie, positie van het project en inhoudelijke koers van het project lessen getrokken kunnen worden.

​

De evaluatie had daarmee primair een toekomstgericht doel: hoe kunnen we ervoor zorgen dat PBC verder kan als succesvol project?

​

Resultaat

​

Het resultaat was een uitgebreid rapport met bevindingen, conclusies en aanbevelingen voor het bestuur en de adviesraad. De aanbevelingen hebben betrekking op strategie, positionering, governance, organisatie en samenwerking.

​

Aanbeveling opdrachtgever

​

Monique Steijns, voorzitter NJCM:

"Radboud heeft de evaluatie van een tumultueuze periode naar volle tevredenheid uitgevoerd. Met veel tact en empathie heeft hij gesprekken gevoerd met alle stakeholders waarbij hij ruimte gaf voor ieders mening en zich objectief opstelde tegenover verschillende partijen en belangen. Dit heeft geresulteerd in een breed gedragen evaluatierapport dat tijdig is opgeleverd en voor balans en reflectie heeft gezorgd. Mede door dit rapport kan PBC zich weer op de toekomst richten."

​

​

Periode
 

Augustus 2022 - maart 2023

​

Opdracht

​

Het verrichten van advieswerkzaamheden met betrekking tot Project Versterking KPO's (kankerpatiëntenorganisaties), gericht op het:

  1. Formuleren van een voorstel voor versterking en uitbreiding van de backoffice van NFK ter ondersteuning van de KPO's.

  2. Formuleren van een voorstel voor een aanvullende flexibele financieringsfaciliteit t.b.v. de versterking van specifieke belangenbehartiging door KPO's en het oplossen van knelpunten hierin.

NFK is een federatie van 19 kankerpatiëntenorganisaties, grotendeels gefinancierd door KWF. De diversiteit is groot, qua omvang, professionaliteit, behoeften en belangen.

Beide voorstellen moesten aansluiten bij het meerjarenbeleid van NKF Samen Slagkracht Vergroten en het partnership NFK-KWF, en moeten toekomstbestendig zijn.

​

Resultaat

​

Het resultaat was brede instemming door de Algemene Ledenvergadering van NFK voor de geformuleerde voorstellen. Dit heeft geleid tot uitbreiding van de backoffice (meer diensten voor meer organisaties) en een aanvullende financiering voor kankerpatiëntenorganisaties met heldere en breed gedragen criteria en spelregels.

​

Aanbeveling opdrachtgever

​

Arja Broenland, directeur-bestuurder NFK: 

"Radboud heeft NFK ondersteund bij de doorontwikkeling van de backoffice voor onze leden, in de rol van projectleider en voorzitter van de stuurgroep. De opdracht bestond uit een inhoudelijke en financiële component in een dynamisch proces met veel betrokkenen. Hij heeft de opdracht deskunding en met veel tact uitgevoerd, binnen de afgesproken planning. Ik kijk terug op een zeer plezierige samenwerking."

​

Periode
 

Mei - september 2022

​

Opdracht

​

Interim management van de Afdeling Binnenland:

  • voortgang van de werkzaamheden van het binnenlandprogramma garanderen en realisatie van de jaarplandoelen bewaken;

  • aansturing van efficiënte en effectieve processen op de afdeling, zodat de in de afdeling aanwezige capaciteit zo goed mogelijk ingezet wordt;

  • functionele aansturing, coachend en gericht op productiviteit en tevredenheid van medewerkers;

  • structuur en rust brengen binnen het binnenlandprogramma door middel van aansturing en coaching, het nemen van beslissingen binnen de kaders van het jaarplan en bewaken dat hiervan niet wordt afgeweken.

​

Het uitbrengen van advies aan de directie op drie punten:

  • de optimale structuur van de afdeling binnenlandprogramma;

  • de invulling van de belangrijkste functies binnen de afdeling;

  • de gewenste positionering van de afdeling binnenlandprogramma binnen de organisatie en hoe deze te realiseren.

​

Resultaat

​

Het resultaat was in eerste instantie meer rust en stabiliteit in de afdeling. Uiteindelijk heeft het uitgemond in een door de directie advies voor een nieuwe structuur en betere inbedding van de afdeling in de organisatie, inclusief personele invulling en budgettaire consequenties.

​

Aanbeveling opdrachtgever

​

Pim Kraan, directeur-bestuurder Save the Children Nederland: 

"Radboud heeft het interim management van het binnenlandprogramma uitstekend uitgevoerd en nieuwe wegen voor de toekomst verkend. Met zijn geduld, luistervaardigheden en analytische geest heeft hij de situatie snel onderzocht en het team gerustgesteld. Ik beveel Radboud aan voor interim management en strategisch advies. Radboud is een plezierig persoon om mee te werken, betrouwbaar en te vertrouwen."

​

Periode
 

April 2017 - augustus 2018

​

Opdracht

​

Op interimbasis vervullen van de functie directeur organisatie. Aansturen van de leidinggevenden van de teams Planning, Monitoring & Evalueren; Financiën, ICT & Facilitair; Personeel & Organisatie en Bestuurssecretariaat. Reviewen van de organisatieverandering uit 2015 en adviseren over eventueel benodigde aanpassingen in de organisatie en procesverbetering voor de ondersteunende functies.

​

Resultaat

​

Er zijn onder leiding van de interim-directeur organisatie drie verbetertrajecten uitgevoerd voor organisatieontwikkeling, planning & control en kwaliteit & leren, met deskundige werkgroepen en breed samengestelde klankbordgroepen om breed draagvlak te creëren.

Het resultaat was een door de directie vastgestelde organisatievisie en een besluit over een aanpassing van de organisatie op basis van een nieuwe teamindeling en duaal leiderschap. Daarnaast is het financieel management sterk verbeterd evenals andere ondersteunde processen.

​

Aanbeveling opdrachtgever

​

Jan Gruiters, algemeen directeur PAX: “Organisaties staan soms voor lastige uitdagingen. Dan heb je behoefte aan iemand die de organisatie en directie met visie en ervaring kan ondersteunen. Ik heb Radboud leren kennen als een solide consultant en integere interim-directeur. Radboud kan een strategische visie ontwikkelen maar weet deze ook vertalen in een hands-on aanpak. Hij heeft geduld maar kan ook vastberaden doorpakken. Hij is resultaatgericht maar combineert dat met gevoel voor kwaliteit, oog voor draagvlak en aandacht voor de situationele omstandigheden. Radboud is daarnaast een fijne en betrouwbare collega. PAX heeft veel aan hem te danken en van hem geleerd.”

​

bottom of page